Skyne ontwikkelt PR & media strategie voor The Rotterdam Drag Show

The Rotterdam Drag Show geeft betekenis aan het Eurovision thema ‘Open Up’ met de grootste Europese dragshows in aanloop naar en tijdens het Songfestival in Rotterdam. Deze magistrale dragqueen shows roepen op om jezelf open te stellen voor anderen in een maatschappij waarin we steeds meer polariseren. 

Om aan het ‘Open Up’ thema betekenis te geven organiseert evenementenbureau Co Solo The Rotterdam Drag Show waarin een internationale cast van dragqueens harten zullen openen. In de Schiecentrale in Rotterdam is de grootste dragproductie in Europa te bewonderen in aanloop naar en tijdens het Eurovision Songfestival. Voor Co Solo vormt dit de eerste reeks evenementen gericht op de consumentenmarkt waarvoor de promotie en kaartverkoop in eigen handen liggen (in tegenstelling tot de bedrijfsfeesten die Co Solo organiseert).

Om zoveel mogelijk impact te maken in de media is Skyne aangetrokken om de PR & media strategie vorm te geven. Skyne heeft geadviseerd om een kernboodschap uit te dragen met een maatschappelijke insteek die aandacht vraagt voor meer tolerantie voor non-conformisme. Voor showbizz media is de entertainment insteek (quote in AD: “de moeder van alle songfestivalfeestjes”) gekozen van de grootste dragproductie in Europa. Voor beide boodschappen zijn schitterende video’s gemaakt die je in het hart weten te raken.

Het songfestival moet Europa in al zijn diversiteit bij elkaar brengen en is uitgegroeid tot een platform voor homo-emancipatie. Terwijl het thema van de Rotterdam editie dit jaar oproept tot een meer open-minded opstelling, laat Hongarije weten zich terug te trekken uit het Eurovisie Songfestival. De Hongaarse regering is van mening dat het evenement ‘te gay’ is en wil daarmee niet geassocieerd worden. Voor Nederland een uitgelezen kans om het urgente thema ‘Open up’ over de Europese bühne te brengen. Skyne helpt The Rotterdam Drag Show om dit maatschappelijke thema op de kaart te zetten.

Nikkie Tutorials besteedde ook aandacht aan The Rotterdam Drag Show door een video op te nemen met de ‘Extreme Drag Transformation’ samen met Envy Peru, één van de dragqueens die schittert in The Rotterdam Drag Show. Deze video heeft al ruim 3,2 miljoen views gegenereerd!

Marco Valk, eigenaar en oprichter van evenementenbureau Co Solo, vertelt over de boodschap: “Nederland doet haar naam eer aan als progressief land door juist wanneer bezoekers vanuit de hele wereld neerdalen in Rotterdam, een platform te bieden met een doelgroep waar gelijkheid en acceptatie geen vanzelfsprekendheid is”. Valk is van mening dat de Songfestival sferen in een tolerante en vrijgevochten stad als Rotterdam maximaal aanwezig mogen zijn.

Valk ziet de dragshows als een feest voor iedereen: “Wij willen de kunstvorm van drag voor het grote publiek toegankelijk maken”. De gemeente Rotterdam heeft samen met de organisatie van het Eurovisie Songfestival 2020 als doel om zoveel mogelijk mensen in álle doelgroepen mee te laten genieten van het mega-evenement waar Rotterdam zich voor klaarstoomt.

Volgens organisator Valk wordt het een bijzondere happening: “De reeks voorstellingen van ‘The Most Magnificent Drag Production in Europe’ vormen een magistrale aanloop naar het songfestival vanaf 9 april tot de dag van de grande finale van het Songfestival op 16 mei. Mét natuurlijk het spektakel in de Schiecentrale op groot scherm. Het wordt groots, fleurig, extravagant en meeslepend!”

Enthousiast geworden? Kaarten zijn te bestellen op de site van The Rotterdam Drag Show!

Dragshow-The-Eurovision-edition-1024x379