Siegrid Althuizen is CEO van Skyne creative visionaries Dubai. Het bedrijf is gevestigd in het prestigieuze designcentrum van het Midden-Oosten, Dubai Design District (D3).

Ze heeft uitgebreide ervaring in de media en was onder meer verantwoordelijk voor de groei en innovatie binnen deze sector in Nederland en andere Europese landen. Ze staat vooral bekend om haar people management, commerciële leiding en het structureren van organisaties. Met haar creatieve visie, inzet en motivatie inspireert ze mensen om haar heen. “Ik ben ervan overtuigd dat het onderscheidend vermogen van een merk ligt in het centraal stellen van de klant en dit streef ik altijd na”. Haar nuchtere en resultaatgerichte aanpak combineert ze met humor en een vleugje Brabantse gezelligheid.

Een paar jaar geleden leerde Siegrid haar man Dennis de Rond kennen die al ruim 10 jaar in Dubai woont: “Tijdens een handelsmissie naar Istanbul, het eerste jaar reisden we heen en weer, twee jaar later trouwden we en verhuisde ik naar Dubai.” Samen met een internationaal team maken ze van Skyne een succes, met strategie en ontwerp als basis, voor lokale, Nederlandse en internationale merken: als ondernemer bent je op zoek naar marktaandeel en winst in een constant veranderende markt. De meest uitdagende momenten bieden de grootste kansen om te groeien. Concurrentievoordeel en merkrelevantie zijn nog nooit zo urgent geweest als vandaag de dag, als gevolg van economische hervormingen, het toegenomen gebruik van digitale technologieën en concurrentie van opkomende markten. We hebben een brede geografische aanwezigheid. Althuizen: “Onze wereldwijde expansie stelt ons in staat om dichter bij onze klanten te staan en hen nog beter van dienst te zijn”.

Uitbreiden naar het buitenland

De Nederlandse handelsgeest en expansiedrift zijn zo mogelijk even oud als de Nederlander zelf. Nu de groei en daarmee de stabiliteit in de Nederlandse markt terugkomt zien we dat de Nederlandse ondernemer weer op zoek gaat naar kansen en die steeds vaker buiten de landsgrenzen vindt. Een stap die minder vaak wordt gemaakt is die naar het Midden-Oosten. “Mensen hebben soms een beetje een negatief beeld van het Midden-Oosten, maar echt; het is in meerdere opzichten een goede beslissing geweest om hierheen te emigreren, zowel zakelijk als op persoonlijk vlak. Hoewel ik hierheen ben gekomen voor de liefde heb ik ook een zekere liefde voor het land opgebouwd.”

Vooroordelen

Het beeld wat in de westerse wereld bestaat van het Midden-Oosten is niet altijd positief. Althuizen kreeg voor vertrek dan ook veel reacties van medelanders. “Er wordt vaak gedacht dat vrouwen er niks mogen, het er onveilig is en alles draait om olie. Maar de werkelijkheid is anders. Het gebied is op dit moment aan verandering onderhevig. Een positieve verandering die ervoor zorgt dat het ondernemers- en vestigingsklimaat steeds aantrekkelijker wordt. En ik mag hier als vrouw gewoon ongesluierd over straat hoor, en autorijden, en werken zoveel als ik wil.”

Voordelen; waarom het Midden-Oosten

Ondernemen in het Midden-Oosten is aantrekkelijker dan ooit. Nieuwe markten gaan open, overheden stimuleren groei, innovatie & diversificatie, het belastingstelsel is aantrekkelijk en de bevolking is jong, nieuwsgierig en vermogend. Het Midden-Oosten is één van de snelstgroeiende economieën ter wereld. Er is een voortdurende vraag naar expertise en buitenlandse investeringen. Nederlandse bedrijven hebben een belangrijke rol gespeeld in de vooruitgang van deze regio en worden hier gezien als innovatief, gedegen en kundig. De markt floreert en biedt daarmee veel kansen.

Culturele uitdagingen

Maar wat in Nederland werkt is niet per definitie succesvol in het Midden-Oosten. Je krijgt te maken met een andere markt, nieuwe concurrenten en culturele verschillen. Ook kunnen taalbarrières of gebrek aan kennis van de lokale regelgeving je het werk lastig maken. Er liggen veel kansen maar de daadwerkelijke stap naar het Midden-Oosten is niet altijd makkelijk. “We zien nog wel eens dat het misgaat, dat bedrijven hier heenkomen met enthousiaste plannen maar door gebrek aan inzicht en culturele adaptatie gedesillusioneerd weer huiswaarts keren. We zijn zelf door schade en schande wijs geworden, hebben een groot netwerk opgebouwd, we hebben klanten in de MENA regio en samen successen geboekt en willen graag bedrijven helpen ook succesvol te zijn in het Midden-Oosten.”

Arabische branding

Voor succes in het Midden-Oosten maken de kleinste details het grootste verschil. Het begint al bij kennis van de lokale markt. Zelfs binnen één land zijn al verschillen te ontdekken in sociale normen, tradities en waarden. Hoe speel je in op de lokale cultuur? Hoe zorg je voor een onderscheidende positie in de markt? En hoe blijf je in het proces trouw aan de waarden van je merk? Het begint met goede inzichten vanuit de markt, de connectie met de juiste mensen en instanties om uiteindelijk een waardevol merk neer te zetten. “Er zijn natuurlijk culturele verschillen om rekening mee te houden. Gewoontes die in Nederland vanzelfsprekend zijn hoeven dat hier niet te zijn. Van die kleine dingen die een groot verschil kunnen maken zoals een goed Arabisch logo, of misschien zelfs de volledige re-branding van je merk omdat de naam in het Arabisch een rare betekenis heeft. Daarnaast begint ondernemen in de regio met het hebben van een netwerk. Skyne heeft op deze manier onder andere Rituals, Henkes (Lucas Bols), Obesitas Kliniek en HEMA geholpen met hun strategie, branding en design. “Allen bedrijven met een specifieke uitdaging en uiteenlopende vraagstukken, maar door de kennis van de cultuur en een nuchtere en voortvarende aanpak komen we altijd tot een passend, praktisch en eerlijk antwoord.”

Dutch Design Center in Dubai

Met Skyne wil Althuizen tevens de zakelijke banden tussen de Nederlandse en de Golfregio verder versterken. Het Dutch Design Center (DDC) wat anderhalf jaar geleden geopend is in Dubai, is hier een mooi voorbeeld van. Het on- en offline initiatief stimuleert internationale samenwerking en staat in het teken van het beste en nieuwste op het gebied van Nederlandse creativiteit. Skyne is de trotse grondlegger samen met Royal Ahrend Group, Keller Keukens en HunterDouglas; bedrijven met een gevestigde reputatie in deze regio.

Op de koffie

Tot slot geeft Althuizen aan dat hoewel zijzelf en haar bedrijf al lang in Dubai gevestigd zijn, de Hollandse nuchterheid nog steeds overheerst. “Ik woon er dan wellicht niet meer, maar een Brabander zal ik altijd blijven. Zowel in Dubai als in Nederland staat de koffie klaar voor mensen die eens van gedachten willen wisselen of meer willen weten over wat Skyne voor ze kan betekenen. Het enige verschil is wellicht de stroopwafel of dadel op het schoteltje ernaast.”