Hoe maak je logistieke services onderscheidend en begrijpelijk?

Pronk Multiservice is een wereldwijde dienstverlener in het verpakken en verzekeren van vracht. Het van origine Nederlands bedrijf heeft inmiddels kantoren in Amsterdam, Dubai en meerdere vestigingen in India.

De logistieke branche is volop in beweging; partijen als Amazon en Uber hebben de industrie aan het denken gezet en nieuwe spelers treden in rap tempo toe. In een veranderende markt is het noodzaak om voor jezelf, maar vooral voor je doelgroep heel helder te maken waar je voor staat en wat je concurrentievoordeel is.

Skyne werd gevraagd Pronk Multiservice onder de loep te nemen en een onderscheidende positie in de markt te creëren. Daarnaast was het voor het management van Pronk van belang dat alle medewerkers ter wereld, ongeacht locatie, een eenduidig verhaal vertellen.

Klant:
Pronk Multiservice

Uitdaging:
Hoe kunnen we verduidelijken waar Pronk Multiservice voor staat en het bedrijf op een positieve manier onderscheiden van de concurrentie?

Resultaat:

  • Een nieuwe merkstrategie.
  • Een nieuwe merkidentiteit.
  • Herziene communicatiemiddelen.
  • Een organisatiebreed gedragen, eenduidige boodschap.
skyne-website-project-pronk-businesscard-2-min
pronk3-min
Pronk-building-signage_Compressed-min
INZICHT & MARKTANALYSE

Onderzoek aan de basis van verandering

Aanscherping vraagt om inzicht. Daarom zijn we gestart met onderzoek naar de markt en de identiteit van de organisatie. De bevindingen hebben we getoetst aan de hand van klantinterviews en gesprekken met medewerkers. Best practices en inspirerende voorbeelden maakten het onderzoek compleet. Hierbij keken we verder dan de logistieke branche. Eén van de meest belangrijke vragen die we onszelf hebben gesteld tijdens het onderzoek was ‘Hoe maak je Pronk’s services meer klantgericht, tastbaar en online vindbaar?’

“Het voelde meer dan logisch om ‘Multiservice’ weg te laten uit de bedrijfsnaam.”

 

– Marcel Pronk

Pronk-Website-after-min
STRATEGIE & VERHAAL

Een scherpe positionering en heldere sales pitch

De volgende stap was het aanscherpen van de visie, missie, merkwaarden, merkpersoonlijkheid en merkbelofte. Om ervoor te zorgen dat de strategie organisatiebreed wordt gedragen hebben we de belangrijkste stakeholders binnen Pronk Multiservice meegenomen in iedere stap. Daardoor voelde het voor hen ook meer dan logisch om de term ‘Multiservice’ weg te laten uit de bedrijfsnaam. In co-creatie zijn vervolgens de belangrijkste ingrediënten van de sales pitch bepaald, die daarna door Skyne werden gefilterd tot een kernachtige boodschap.

CONCEPT & DESIGN

Van strategie naar identiteit

Pronk zorgt ervoor dat waardevolle goederen de eindbestemming onbeschadigd bereiken. Woorden als veiligheid, pro-activiteit, efficiëntie en ontzorgen vormden het uitgangspunt voor het ontwikkelen van de merkidentiteit en boodschap. In één oogopslag moest helder worden waar Pronk voor staat, zowel in het logo als in bondige ‘snackable’ content, en verder was het van belang dat de nieuwe identiteit beter aansluit bij de industrie. Skyne vertaalde vervolgens de gekozen huisstijl naar verschillende communicatiemiddelen, waaronder een geheel nieuwe website.

Pronk-oude-en-nieuwe-identteit.001-e1550388666624-min
Pronk-oude-en-nieuwe-identteit.001-1-e1550388707943-min

“De kracht van Skyne ligt in het snel inzichtelijk maken van kansen en verbeterpunten en deze te vertalen naar een koers voor ons merk. Het team neemt je aan de hand mee in alle stappen van het traject.”

 

– Marcel Pronk, Managing Director Pronk Dubai

Pronk-min

Wil je meer weten?

Wij creëren unieke, betekenisvolle en authentieke merken, die jou in staat stellen jouw publiek te binden, te boeien en te inspireren. Voor ons draait alles om de relatie en het begint altijd met een gesprek. Ontdek hoe Skyne jouw onderneming of merk kan helpen.