Project Description

Lancering Nederlandse Obesitas Kliniek in het Midden-Oosten

De Nederlandse Obesitas Kliniek (NOK) is de grootste en meest gespecialiseerde kliniek in Nederland voor de behandeling van ernstig overgewicht, ook wel morbide obesitas genoemd. NOK wilde de beproefde multidisciplinaire aanpak introduceren in de Verenigde Arabische Emiraten waar ruim 40% van bevolking aan obesitas lijdt en benaderde Skyne voor hulp bij de lancering.

Klant:
Nederlandse Obesitas Kliniek (NOK)
Uitdaging:
Lancering van de kliniek in het Midden-Oosten, naamsbekendheid genereren onder de doelgroep, bewustwording vergroten en de aandacht vestigen op NOK’s beproefde programma.
Resultaat:
Een krachtige nieuwe naam, strategie, communicatie en positionering die aansluiten bij de behoeften en gedragingen van de lokale doelgroep. 
Quro identity
Quro identity
Quro identity
INZICHT & MARKTKANSEN

Vanuit Nederland naar het Midden-Oosten

Ons traject met NOK begon met een diepgaand onderzoek naar het merk en de lokale markt. De zorgsector in de Verenigde Arabische Emiraten opereert beduidend anders dan de Nederlandse. In procedures en regelgeving, in de samenwerking met verwijzers en verzekeraars en vooral ook in marketing & communicatie. Daarnaast is de concurrentie groot en heeft de doelgroep een andere houding tegenover overgewicht en de oplossingen die daarmee gemoeid zijn. Dus hoe creëer je een onderscheidende positie in de markt en hoe zorg je ervoor dat mensen beseffen dat obesitas een ziekte is die met een multidisciplinaire lange termijn aanpak kan worden bestreden? We presenteerden onze lokale inzichten tijdens een workshop met NOK.

  • Quro identity
  • Quro identity
  • Quro identity
STRATEGIE & VERHAAL

Van kliniek naar centrum

De grootste uitdaging was om een onderscheidend merk te ontwikkelen die aanslaat in de Midden-Oosten markt en de juiste doelgroep aanspreekt. We besteedden daarom veel aandacht aan de positionering binnen het aanbod in de gezondheidszorg in de regio. Weloverwogen hebben we ervoor gekozen om NOK te lanceren als ‘Autoriteit die zich richt op het welzijn van de patiënt’. Wegens de perceptie van de doelgroep werd het woord ‘Kliniek’ vervangen door ‘Center’.

NIEUWE NAAM

Van NOK naar Quro

Samen met NOK kwamen we tot de conclusie dat behoud van de naam geen optie was om de lokale markt te bedienen. Een Engelse vertaling of gebruik van de holdingnaam ‘Obesity International’ zou niet de juiste boodschap overbrengen. We hadden een naam nodig die de nieuwe positionering en merkstrategie weerspiegelt.

Het Skyne team ging aan de slag met criteria voor een nieuwe naam. Research leidde tot een brainstorm en de brainstorm leidde tot een longlist. We toetsten alle opties aan de criteria, controleerden of de URL nog beschikbaar was, checkten de exclusiviteit binnen de branche en de betekenis in vreemde talen. Uiteindelijk kwamen we tot een shortlist aan namen die, voorzien van een pay-off, werden gepresenteerd aan het management van NOK. De winnende naam? Quro obesity center, of kortweg Quro. Deze naam verwijst naar ‘to cure’, ‘cure obesity’ and ‘to care’. De letter ‘Q’ refereert aan kwaliteit en geeft de naam de allure van een instituut. Bovendien maakt de toevoeging van de ‘Q’ in Quro de merknaam een uniek en ‘ownable’.

  • Quro website
  • Quro icons
  • Quro website
CONCEPT & DESIGN

Van een nieuwe naam naar een onderscheidende merkidentiteit

Vanuit diverse invalshoeken en stijlen vertaalden we de merkstrategie naar een onderscheidende identiteit. Tijdens een bijeenkomst presenteerden we meerdere concepten en uiteindelijk viel de keuze op een abstract en toch vriendelijk logo. Op een subtiele manier is het proces van gewicht verliezen in het woordmerk verwerkt. Vervolgens ontwikkelden we diverse merkuitingen, zoals briefpapier, visitekaartjes, brochures, bewegwijzering en presentatietemplates.

Ook creëerden we een nieuwe website en momenteel loopt er een lanceringscampagne op social media waarbij de nadruk ligt op het vergroten van naamsbekendheid, bewustzijn en kennis (omtrent de experts, de behandeling, langetermijneffecten en de risico’s van morbide obesitas).